Nieuws › Van der Veen Bedrijfswagens

Nieuws

23 mei 2022

Ook de prijzen van nieuwe auto’s gaan door het dak

Met tekorten die de levertijden voor nieuwe voertuigen verlengen, rijzen niet alleen de prijzen van tweedehandsauto’s de pan uit. Inderdaad, ook die van nieuwe auto’s volgen deze beweging. Sommige modellen werden op een paar maanden tijd zelfs 5.000 euro duurder. 

23 mei 2022

LUXEBELASTING OP BESTELAUTO IS ONGEPAST

 De vrijstelling voor ondernemers van belasting op personenauto’s en motorrijwielen (bpm) moet van kracht blijven op bestelauto’s van ondernemers. Deze oproep doet evofenedex gezamenlijk met VNO-NCW, MKB-Nederland en zes andere ondernemersorganisaties aan het kabinet. De organisaties zien in de plannen niet alleen een onrechtmatige en onredelijk hoge lastenverzwaring voor ondernemers, maar waarschuwen ook voor de negatieve effecten op de verduurzaming van het bestelautopark.

01 mei 2022

Levering nieuwe auto: 6 maanden tot 2,5 jaar (!) wachten

Al maandenlang lopen de wachttijden voor een nieuwe auto op. Naargelang het merk en het model in kwestie, kunnen die variëren van zes maanden tot… twee en een half jaar. Loont het nog de moeite om te wachten?

Sinds enkele maanden lopen de wachttijden voor nieuwe auto’s aanzienlijk op. Klanten moeten geduld oefenen en vaak vele maanden wachten om achter het stuur van hun nieuwe auto te kunnen kruipen. 

22 okt 2021

BOVAG brengt met coalitie autobelastingenplan onder aandacht van informateurs

Nu de formatieonderhandelingen op stoom komen, heeft de coalitie van ANWB, BOVAG, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en VNA het gezamenlijke autobelastingenplan per brief onder de aandacht gebracht van informateurs Johan Remkes en Wouter Koolmees. De coalitie vraagt om een aantal zaken in het regeerakkoord op te nemen. Een kernpunt is ‘betalen naar gebruik’ op basis van voertuigemissie snel wettelijk te verankeren. En in de periode tot de invoering van ‘betalen naar gebruik’ (minimaal 8 jaar) moeten de autobelastingen stabiel, betaalbaar en voorspelbaar zijn voor ondernemers en consumenten, waarbij de klimaatdoelen binnen handbereik blijven.

21 jul 2021

Meerderheid Nederlanders wil belasting op autogebruik

58 procent van de Nederlanders vindt dat vaste belastingen (motorrijtuigenbelasting en bpm) op auto’s moeten worden omgezet naar een belasting op gebruik (bijvoorbeeld kilometerheffing). Dit blijkt uit Smart Mobility, een onderzoek van Multiscope onder ruim drieduizend Nederlanders.

Ook vindt iets meer dan een derde (35 procent) dat er in 2030 alleen nog maar emissievrije auto’s nieuw te koop mogen zijn. Extra stimulans voor elektrisch en emissievrij verkeer (30 procent) en meer regionale fietspaden (29 procent) worden belangrijk gevonden. Eén op de vijf Nederlanders vindt dat maximum snelheden op snelwegen, meer capaciteit op het spoor en een hogesnelheidslijn tussen de Randstad en provincie prioriteit moeten krijgen.

17 jun 2021

Nijpend tekort aan elektronische componenten breekt autofabrikanten op

Al zolang de autoproductie na het diepste coronadal weer op gang kwam, horen we verontrustende berichten dat fabrikanten met de ‘handrem’ erop werken. Door een nijpend tekort aan processoren en andere halfgeleiders worden mondiaal fabrieken en lopende banden stilgelegd. Zelfs kabelisolatie blijkt een flessenhals. Specialisten voorspellen dat die miljarden kostende problemen zeker tot volgend jaar voortduren.