ANWB, BOVAG en RAI in Telegraaf: autobelasting moet op de schop › Van der Veen Bedrijfswagens

ANWB, BOVAG en RAI in Telegraaf: autobelasting moet op de schop

05 nov 2020

Drie belangenclubs roepen vandaag in een groot interview in De Telegraaf het kabinet op om de autobelastingen te hervormen. Op korte en lange termijn. Het huidige systeem werkt averechts en staat vergroening van het wagenpark in de weg.

Han ten Broeke: “Aan de ene kant heeft de overheid torenhoge ambities als het gaat om vergroening en klimaat, aan de andere kant zet de overheid er de rem op. Alsof je gas geeft en remt tegelijk. Iedereen weet dat dat niet goed gaat”, aldus de BOVAG-voorzitter. “De automarkt ontbeert doorstroming. We hebben een van de oudste wagenparken van Europa. Dat past niet bij de duurzame doelstellingen van het kabinet. Met name kleine auto’s worden alweer fors duurder begin volgend jaar. Wij vinden dat iedereen zijn groene steentje moet kunnen bijdragen.”

 

In de Telegraaf zegt Han ten Broeke: “Het doet me denken aan de Nederlandse huizenmarkt, daar is ook te weinig doorstroming. Een moderne zuinige diesel wordt gecriminaliseerd, terwijl die schoon is en bijdraagt aan de klimaatdoelstellingen. Die niet gehaald worden als alleen de elite elektrisch kan rijden.

BPM-verhogingen

Daarom moet het kabinet opnieuw kijken naar de diverse BPM-verhogingen, vanwege de invoering van de WLTP en de fictieve ‘autonome vergroening’. Daarnaast moeten de jaarschotten uit de subisidieregeling voor particulieren die een EV willen kopen. Die regeling gaat nu voor een jaar op slot terwijl de vraag er is, evenals de auto’s. En dus is het volgend jaar weer alleen de zakelijk rijder en niet de particulier die kan profiteren van EV-douceurtjes.

Ten Broeke: “De overheid moet ook werk maken van een slimme sloopregeling voor de oudste diesels. Ten eerste omdat je daarmee heel snel het minst schone deel van het wagenpark opschoont, maar ook omdat daarmee de gewenste doorstroming en dus vergroening van de automarkt op gang komt. En we dragen een steentje bij aan het bestrijden van de stikstofproblematiek, zodat Nederland weer kan gaan bouwen aan huizen en wegen.”

Vanavond wordt in het Algemeen Overleg (AO) Autobelastingen in de Tweede Kamer over deze onderwerpen gedebatteerd.