Nieuws
18 jan 2023
4e Rijbewijsrichtlijn: digitaal rijbewijs en 4,25 ton rijden met een B-rijbewijs
De Europese Commissie streeft naar eenheid in Europa en wil daarom de huidige derde rijbewijsrichtlijn herzien. De vierde rijbewijsrichtlijn die daaruit voortkomt, zal dit jaar worden verstrekt, maar nog wel moeten worden omgezet naar nationaal recht.
Het maximale gewicht dat je voertuig mag wegen met rijbewijs B wordt verhoogd van 3,5 ton naar 4,25 ton. Dit geldt dan in Nederland niet meer alleen als uitzondering voor elektrische bestelauto’s. De ophoging van het maximale gewicht moet vooral camperbestuurders helpen, hun voertuig is beladen vaak zwaarder dan 3,5 ton.
Met de vierde rijbewijsrichtlijn krijgt ook het digitale rijbewijs een tweede kans: het is de bedoeling dat de bijbehorende app op de smartphone volstaat bij een politiecontrole of autoverhuur. Er is ook een QR-code gepland voor op de rijbewijzen in plaats van de huidige chip om de kaart fraudebestendiger te maken.
26 okt 2022
Euro 7-norm minder streng dan verwacht
Al enkele maanden laat de Euro 7-norm op zich wachten. Deze norm zou veel strenger worden, maar daar blijkt nu niets van in huis te komen, afgaande op een eerste wetsontwerp dat uitlekte.
23 mei 2022
Ook de prijzen van nieuwe auto’s gaan door het dak
Met tekorten die de levertijden voor nieuwe voertuigen verlengen, rijzen niet alleen de prijzen van tweedehandsauto’s de pan uit. Inderdaad, ook die van nieuwe auto’s volgen deze beweging. Sommige modellen werden op een paar maanden tijd zelfs 5.000 euro duurder.
23 mei 2022
LUXEBELASTING OP BESTELAUTO IS ONGEPAST
De vrijstelling voor ondernemers van belasting op personenauto’s en motorrijwielen (bpm) moet van kracht blijven op bestelauto’s van ondernemers. Deze oproep doet evofenedex gezamenlijk met VNO-NCW, MKB-Nederland en zes andere ondernemersorganisaties aan het kabinet. De organisaties zien in de plannen niet alleen een onrechtmatige en onredelijk hoge lastenverzwaring voor ondernemers, maar waarschuwen ook voor de negatieve effecten op de verduurzaming van het bestelautopark.
01 mei 2022
Levering nieuwe auto: 6 maanden tot 2,5 jaar (!) wachten
Al maandenlang lopen de wachttijden voor een nieuwe auto op. Naargelang het merk en het model in kwestie, kunnen die variëren van zes maanden tot… twee en een half jaar. Loont het nog de moeite om te wachten?
Sinds enkele maanden lopen de wachttijden voor nieuwe auto’s aanzienlijk op. Klanten moeten geduld oefenen en vaak vele maanden wachten om achter het stuur van hun nieuwe auto te kunnen kruipen.
22 okt 2021
BOVAG brengt met coalitie autobelastingenplan onder aandacht van informateurs
Nu de formatieonderhandelingen op stoom komen, heeft de coalitie van ANWB, BOVAG, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en VNA het gezamenlijke autobelastingenplan per brief onder de aandacht gebracht van informateurs Johan Remkes en Wouter Koolmees. De coalitie vraagt om een aantal zaken in het regeerakkoord op te nemen. Een kernpunt is ‘betalen naar gebruik’ op basis van voertuigemissie snel wettelijk te verankeren. En in de periode tot de invoering van ‘betalen naar gebruik’ (minimaal 8 jaar) moeten de autobelastingen stabiel, betaalbaar en voorspelbaar zijn voor ondernemers en consumenten, waarbij de klimaatdoelen binnen handbereik blijven.